Porsche Super 319 L

Vorige week zaterdag (07/07/2012)werd in Diepenbeek nog een Super L 319 gevonden en gekocht.

De traktor is nog in 2006 gekeurd geweest , dus voorzien van alle originele documenten.

De traktor verkeerde nog in vrij originele staat , enkel de achterste spatborden zijn van een Ford .

Deze zullen vervangen worden door een setje nieuwe .

De batterij is ook reeds nieuw, zodat hij ten allen tijde kan gestart worden.

Intussen is de motor voorzien van nieuwe filters en olie, kleppen geregeld en heeft hij al een half uurtje aan de waterrem gestaan.

Ook de hydrauliekolie is aangevuld want er zat geen meer op. Na bijvullen heft de lift weer goed.

Daarna is de traktor bjina een halve dag afgestoomd en gereinigd.

Hij is tamelijk mooi uit het vuil gekomen.

De technische staat van de traktor.

De vooras is perfekt en kan bij wijze van spreken zo gestraald en geschilderd worden.

Het dashbord is versleten en zal ook vernieuwd worden

De stoel is niet meer origineel en daar wordt nog naar gezocht.(mocht iemand iets weten......)

De motor is aan revisie toe want de oliedruk is koud 2.5 bar en warm 0.5 bar.

Ook heeft hij veel karterdruk maar is wel oliedicht.

De uitlaatcollektor is ervan af maar ik heb er wel 2 andere bij.

De koppeling lijkt ok te zijn.

De versnellingsbak (ZF A 216) is een snelloper want we hebben hem met de gps op straat getest en hij loopt 29 km/uur. Ook de 3 versnellingen van de aftakas werken.

Ook de remmen doen het prima, enkel afregelen dient te gebeuren

De originele trekhaak is er ook bij maar de adapter om hem aan de trekker te hangen zal ik zelf moeten namaken.

Deze winter gaan we de traktor ,net als de Master, helemaal uit elkaar halen en alles reviseren.

Wij willen u via deze weg op de hoogte blijven houden van de verdere ontwikkelingen van de restauratie.

 

Update 14/01/2013

Tijdens de voorbije eindejaarsperiode hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om de traktor te strippen en te reviseren.

De gehele traktor is van A tot Z uit mekaar gehaald .

De motor is geheel gereviseerd met geslepen krukas , nieuwe lagers , nieuwe cilinders en zuigers; de cilinderkoppen zijn in eigen huis gereviseerd en voorzien van nieuwe klepgeleiders en kleppen.

Ook de injektiepompen en injekteurs zijn nieuw en netjes afgesteld.

Ook zijn alle lagers en dichtingen vervangen.

Ook werd de koppeling vernieuwd alsook de koelturbine.

Daarna is de motor ,nadat hij tot op het bloot ijzer ontdaan was van de oude lak, in  2 lagen grondverf , 2 laklagen en 2 lagen vernis gespoten.

Kortom hij is nieuw en ziet er ook zo uit.

De rest van de traktor was reeds gestraald dus kon de rest gereviseerd worden.

Daarna is de vooras geheel gestript en voorzien van nieuwe lagers en bussen en dichtingen;

Zelfs het stuurhuis is geheel vernieuwd.

Alle kruisjes uit de besturing zijn vernieuwd en zelfs het stuurwiel is nieuw.

Ook het dashbord is volledig nieuw inclusief de instrumenten en schakelaars.

Ook de banden zijn rondom nieuw.

Ook dit alles heeft dezelfde schilderprocedure als de motor ondergaan.

Intussen hebben we de nieuwe spatborden en de motorkap perfekt strak gemaakt en gespoten.

Nu zal de komende weken de lift en achteras aan de beurt zijn zodat we tegen het voorjaar een kompleet vernieuwde Super 319  hebben staan schitteren naast de Master.

Ook hiervan volgt nog een verslagje.

 

Vervolg van de restauratie.

Na een (te) lange pauze door andere werkzaamheden werd in dit voorjaar de reeds gezandstraalde versnellingsbak(A 216 LLS) uit de palletstelling gehaald

Deze werd volledig gedemonteerd

Binnenin zag het er goed uit maar bij de test van de traktor werd vastgesteld dat het schakelmechanisme toch wel veel slijtage vertoonde. Dit bleek ook toen het deksel eraf ging want mijn voorganger had de schakeling opgelast en rommelig bijgewerkt. Ook de veren die de pook beneden houden waren kapot De kogelgeleidingen van de poken waren dermate versleten dat ze door de zijkant van het deksel heen zaten. Dit alles is nu vakkundig opgelost want een nieuwe bestellen kan niet meer dus is zelf maken de boodschap.

Toen we de bak verder splitsten kwamen er een ganse hoop slechte lagers uit. Deze heeft waarschijnlijk een tijd zonder olie gedraaid.

Top of the bill was wel het differentieel. Waarschijnlijk waren de loopbussen van de conische tandwielen zo versleten dat ze uit de tandwielen uitpuilden. Mijn voorganger had er niets beter op gevonden om voor de bronzen busjes een lasnaad te leggen, zo konden ze er niet meer uit, en was het probleem “opgelost”.

Daarom werd een nieuwe geharde en geslepen as gemaakt alsook werden de tandwielen nagemaakt met nieuwe sterke bronzen bussen en werd het differentieelhuis uitgekotterd tot het weer pas was. Daarom moesten ook nieuwe bronzen taatslagers gemaakt worden.

Ook op het tandwiel die de schakeling “groot” en klein” verzet verzorgd was nog een nieuwtje te vinden !!!

Daar zat een “zelfgemaakt” naaldlager in met ,ja, vierkante aluminium staafjes tussen de naalden. Waarschijnlijk waren ze verschillende (12) naalden kwijt en waren er geen andere voorhanden en hebben ze om de speling op te vangen er maar ingestopt wat ze vonden. Rare techneuten.. Ook dit werd terug in orde gemaakt.

Voor de rest zijn alle lagers , bussen en dichtingen vervangen door nieuwe.

Ook de pakkingen zijn handgemaakt zodat er geen siliconen aan de bak verwerkt zijn.

Het differentieel is opnieuw afgesteld .

Ook de eindvertragers zijn voorzien van nieuwe lagers en dichtingen.

De remmen waren nog in prima staat en zijn gezandstraald , geschilderd en opnieuw gemonteerd.

Nadat alles was samengebouwd hebben we de versnellingsbak aan de motor gekoppeld die reeds meer dan een jaar klaarstaat en hebben we de bak 2 uur laten draaien met wisselend toerental en wisselende belasting.

Dit alles verliep zoals het hoort en nadien werd overal de olie afgetapt en werd de bak klaargemaakt voor onze spuitcabine.

Intussen was ook de komplete hydrauliek gereviseerd en werd deze op de versnellingsbak geschroefd.

Nadat de versnellingsbak geschilderd en vernist was zijn we begonnen aan de trekhaak en de liftlatten en de stoel.

Doordat er geen originele stoel bijzat hebben we naar analogie van de Master er een nagemaakt. De zitting en de veerrubber zijn via Granit geleverd en zodoende hebben we hier ook de originaliteit bewaard.

De trekhaak zat vast, en de adapter voor aan de versnellingsbak te zetten hadden we niet. Hiervoor is een nieuwe nagemaakt naar voorbeeld van onze Master. De trekhaak losmaken was geen sinecure maar tijd en geduld (en een goede vlam) lonen bij zo een werkje.

Ook de liftlatten waren versleten en hebben nieuwe kogels en stabilisatiekettingen gekregen.

De aanlaskogels die je hedendaags vind hebben qua aanbouwmaten niks gemeen met de Porsche kogels van destijds dus deze moesten ook gefreesd werden tot ze dezelfde maten hadden. Al bij al een tijdrovende klus die ,al zeg ik het zelf, mag gezien worden.

Ook dit alles werd met 2 grondlagen, 2 rode glanslaklagen en 2 vernislagen afgewerkt.

Nadien werd de versnellingsbak terug aan de motor gekoppelden de spatborden gemonteerd

Daarna werden er kabelbundels samengesteld en werd de ganse trekker nieuw bekabeld.

Alle instrumenten in het dashbord zijn nieuw , en op de startschakelaar na ook alle schakelaars.

Ook alle verlichting op uitzondering van de koplampen is nieuw.

De originele koplampen zijn gestraald en geschilderd en voorzien van nieuwe spiegels en lampen.

De traktor is blanco gekeurd als normale trekker , dus niet als oldtimer , en verzekerd en mag nu de weg op.

We hebben nu naast de Master nog een zeldzaam juweeltje erbij die mooi in het rijtje past .

 Vanaf nu mag hij mee naar rondritten en tentoonstellingen , en ook een ritje naar de Moezel staat reeds op het programma.

Het bijhorende fotoalbum is maar een greep uit de meer dan 300 foto’s die van de restauratie gemaakt zijn.

Wie ze allemaal een wil bekijken is steeds welkom.

Wij hopen dat we nog veel geniet mogen hebben van deze tot in de puntjes gerestaureerde machine.

Tot later Paul