Hoe het allemaal begon

Al meer dan 9 jaar bezocht Paul de wedstrijden. Langzaamaan werd tractorpulling een ware passie. Geen enkele wedstrijd ging voorbij of Paul was erbij. In 1999 zei Paul al lachend tegen zijn buurman Herman... dat zou ik ook moeten hebben, zo’n trekker... en zie, in augustus van dat jaar was het zover. De toenmalige ‘Black Danger’ veranderde van eigenaar! De trekker was toen voorzien van een originele Dafmotor met één turbo erop en dat... was niet zo echt naar de zin van de nieuwe eigenaar. Paul begon vakkundig het ding te... slopen! Iedere bout moest eruit, iedere dichting moest open, ieder detail diende gecontroleerd, van grondig werk gesproken!!!


De trekker in originele staat: nog niet goed gekend door de koper!


Van het origineel concept bleef dan ook niet veel meer over, zo goed als alles moest eraan geloven: de motor werd volledig vernieuwd, krukas, cylinderkoppen, lagers, zuigers... alles werd aangepast aan het concept dat Paul had uitgedokterd. Gelukkig had Paul een kennis in het milieu van de tractorpulling en wat voor één ... niet minder dan Barend Huybregts van het Rocky Team (dat later zijn trekker aan de vorige bezitter van Black Danger verkocht) werd bereid gevonden vakkundige assistentie te leveren bij de opbouw van de latere MAD MAX !

Het aanzicht begint langzaamaan te veranderen... Mad Max wordt een feit !


 

Maandenlang hard werk door Paul, volgens aanwijzingen van Barend, leverden langzaam maar zeker resultaat op. Op 26 februari 2000 werd eindelijk voor de eerste keer het vuur aan de lont gehouden: Mad Max (toen nog niet ZO Mad...) mocht voor de eerste keer dieselolie met ether drinken! Met spanning werd de motor gestart en... wat een geluid, wat een kracht, wat een... rookpluim. De dieselmotor bleek nog wel enkele kinderziekten te hebben, maar draaien deed ie in alle geval!

 

 

Onze Max spuwt rook... wat zijn we gelukkig!


 

Ondermeer volgende firma’s werden bereid gevonden om te investeren in het project Mad Max:

 

§  Sunoco Motor Oils NV voor de motorolie, die speciaal voor onze Max gefabriceerd wordt!

 

§  Clean Service: ruimfirma, hogedrukontstoppingen, 24 u snelservice

 

§  Kreas, een reclamebureau uit Aalst die de prachtige belettering van Max en zijn teambus voor zijn rekening nam

 

§  Richa, ijzersterk in brandwerende handschoenen

 

§  Coecke Machines Gent

 

§  Paul De Winne bestratingswerken uit Gijzegem

 

Een speciale dank gaat echter ook uit naar Barend Huybregts. Het mag gezegd dat zonder zijn belangeloze inzet en de bijdrage van zijn know-how nooit dit schitterende resultaat geboekt zou zijn op zo’n beperkte tijdspanne !!! Bedankt Barend !!!!
Ook dank aan Emiel Herman (electromotoren, lagers en mechanische benodigdheden), die eveneens het team van raad voorzag inzake het oplossen van enkele ingewikkelde problemen inzake stukken en techniek.
Tevens ook nog hartelijke dank aan enkele mensen en firma’s die bijgedragen hebben tot het succes, maar die niet vermeld wensen te worden uit commerciële overwegingen. Hartelijke dank!

 

Op zaterdag 29 april 2000 mocht Mad Max voor het eerst aan de startlijn verschijnen. Al gauw bleek dat de trekker een ware trekpleister was voor het publiek. Zelfs al had de trekker nog geen meter gereden, toch had hij dankzij zijn verzorgd ontwerp al van velen het hart gestolen!!


 

en toen mocht die 1160 voor de eerste keer voor de sleepwagen tonen wat ie kon...


 

 

 

 

Het resultaat viel best mee, al had de trekker nog wat last van kinderziektes: tegenvallende motortemperatuur, te weinig watertoevoer en een afknallende turboleiding... maar daar werd snel wat aan gedaan!

 

Meteen heeft het Mad Max Team zijn eerste tweede plaats vast: de concurrentie weze gewaarschuwd! Vorig jaar was het de bedoeling om vooral voldoende ervaring op te doen voor piloot en machine, dit jaar is het de ambitie om voluit mee te kunnen strijden voor het kampioenschap welke ook gewonnen werd met 17 punten voorsprong!!

En de sponsor... hij kwam en zag dat het goed was: bedankt Sunoco