Linke-Hofmann-Busch

Ook een pronkstuk van antiek mechaniek is de stationaire diesel van het merk Linke-Hofmann-Busch.

De motor heeft een boring van 250 mm en een slag van 340 mm en daarmee een slagvolume van 16689 cc!

Hij is gebouwd in Breslau in 1933 en heeft 45 pk bij 300 toeren.

Dit is eveneens een diesel met open kleppentrein, dus stoters liggen buitenop.

Het is een open krukas motor met, ja in die tijd, centrale druksmering aangedreven door de stoter van de inlaat met een ratelsysteem.

De andere oliesmering wordt aangedreven door de nokkenas en kan ook handbediend worden om alles te smeren voordat men gaat starten.

De kleppen kan je verwijderen zonder de kop te lichten. Moet men eens over nadenken in de sport.

Hij is watergekoeld via thermosifonkoeling.

Hij heeft enkel een reservoir en geen radiateur.

Hij wordt gestart met 28 bar perslucht.

Het luchtreservoir wordt nadien gevuld via de compressiekamer van de motor.

De motor heeft ooit dienst gedaan in een maalderij te Balegem (Oost Vlaanderen).

Het vliegwiel van deze knaap weegt bijna 2 ton.

Hij loopt stationair met 60 rpm en volgas 300 rpm.

De klank en het gevoel wanneer hij loopt, kan je niet beschrijven.Hij straalt rust en toch power uit.


100-0014 IMG

100-0015 IMG

100-0016 IMG