Porsche Junior

Deze tractor (type 108 L) van het lange type Junior met Hydroflow koppeling is van 1959 en werd aangeschaft op 01 mei 2008 te Noeveren bij Antwerpen.

De tractor had 10 jaar buiten gestaan maar was afgedekt met zeilen en vodden waarop de eigenaar elk jaar een mix van mazout en olie kapte.

Eens de motorkap opengemaakt (na wegsnijden van takken en bramen) hebben we een batterij aan de polen gehangen, gegloeid en gestart. Na 2 omwentelingen sloeg de motor aan.

Wij hebben hem daarna verlost uit de bramen en struikgewas en hem op onze takelwagen gereden.

De tractor is bij thuiskomst eerst eens flink onderhanden genomen met de hogedrukreiniger.

Porsche04

 

Na de helse klus kwam een vrij goed bewaarde Junior vanonder de olie en andere troep.
Alle olie en diesel werden direct afgetapt en ververst.
Het zelfde met alle filters.
Daarna tijd voor een proefritje op de Damkouter. De eerste rit was meer een damPkouterrit door het lange stilstaan.

Porsche05


Bij aankomst hebben we de trekker binnengezet op een stuk karton.
De cilinder werd gedemonteerd en de gescheurde cilinderkop uitgefreesd en opnieuw gelast en uitgefreesd, nieuwe klepzittingen gemaakt en nieuwe klepgeleiders geplaatst.
Ook de verstuiver en gloeibougie werden preventief vervangen.
De besturing werd aangepakt want na 50 jaar kan dit wel nodig zijn.
De vooras is geheel vernieuwd van lagers en bussen en gestraald en gespoten.

Porsche06

Porsche07

Porsche08


De totale achterbrug is gedemonteerd en alle lagers en dichtingen zijn vernieuwd.
Ook de lift was versleten qua dichtingen en ook dit werd in orde gebracht.
De originele maat zuigerdichtingen van de lift was niet leverbaar dus heb ik er een laten maken.
Ook werden de velgen gestraald, gemetaliseerd en gepoederlakt in de orginele RAL 1014 kleur.
Daarna werd de tractor rondom voorzien van nieuwe banden.
De verlichting werd in orde gesteld en daarna richting keuring.
Dit alles werd perfect bevonden en de kleinste uit de Porsche familie kon de baan op.
Momenteel wordt hij gebruikt om kleine klusjes te doen en te klepelmaaien.
Verder loopt hij al eens een zondag mee met een oldtimerrit samen met zijn grote broer de Master.
Waarschijnlijk zullen we hem komende winter demonteren om hem een nieuw jasje aan te doen maar de meningen zijn hierover verdeeld.
Omdat hij eigenlijk nog mooi origineel in de verf staat zou de ene hem zo laten maar omdat reeds de vooras en de velgen herschilderd zijn zou de andere hem helemaal opnieuw aanpakken.
Verder is nog vermeldenswaardig dat nog op de ganse tractor alle originele belettering en plaatjes aanwezig zijn.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.

En inderdaad

We schrijven intussen 28 juni 2013

Na een ritje op de Porsche dagen  in het Nederlandse Deurne bleek de krukaskeerring zijn beste tijd te hebben gehad.

Bij het vervangen echter bleek ook dat de krukaslagers hun beste tijd gehad hadden.

Ineens de hele motor gestript , krukas weggebracht om te slijpen, nieuwe lagers , cilinder en zuiger, kop reviseren en nieuwe pakkingen;

Meteen krijgen ook de motor en vooras hun originele RAL 3002 kleur zodat het begin van de totale restauratie hiermee ook begonnen is.

foto's komen eraan.