2009/07/17 - Verslagje

Hier een verslagje van wat er tot nu toe zoal gebeurde in Mad Max land

Afgelopen voorjaar zijn er weer een aantal belangrijke zaken aan de trekker veranderd. Zo zijn de cilinderkoppen geflowd . De klephoeken zijn aangepast . Er is een systeem gemaakt om de nokvolgers op de nokkenas te drukken teneinde de klepveren wat te ontlasten . Er is ook een billet nokkenas gemaakt welke beter geschikt is voor een alkoholmotor dan de vorige welke ook al niet verkeerd was. Ook de in en uitlaatkant zijn aangepast , alsook de stabiliteit van het chassis. Eveneens is vooraan onder de trekker een gewichtenbak gemaakt om nog meer neusgewicht te verkrijgen . Vorige week zijn we bezig geweest met het masseren van de nieuwe banden. De ventielen eruit en de trekker aan de takelwagen en zo 8 km de weg op om zo de wangen een beetje te versoepelen. Ons Nadia was blij dat ze er terug uit mocht. Al viel op het eind het springen al goed mee.

De wedstrijden die we reeds verreden waren er van wisselend succes. Door de economische crisis zijn er 5 organisatoren die afgehaakt hebben.

De eerste wedstrijd was Made. Door de regen begon de wedstrijd pas rond 15u 30 Wij moesten als voorlaatste aan de ketting en meteen na het optoeren was het al fout? Het nieuwe elastische stuk tussen de uitlaat en de turbo's was geklapt.Nochtans was aan de leverancier gezegd dat het moest bestand zijn tegen 7 bar en 1000 graden. Dit was totaal geen probleem…… Tot aan de sleepwagen.Ik denk dat sommigen de krachten toch wat onderschatten.

De volgende wedstrijd was Hoeven ; Daar werd ,in de kwalificatie een Full Pull gehaald maar wel na een onrustige rit . de baan gaf bijna geen grip. In de finale ging het toerental gevaarlijk richting 5000 zodat het gas er een paar keer af moest. Bij 56 meter heb ik besloten om de boel niet te verkloten en het gas er volledig afgedaan. In de 3.5ton was er nog steeds geen grip en heb ik hem bij 65 m stilgezet. Het heeft toch geen nut om er nog een paar meters meer uit te peuteren met kans op averij. Voorlopig is de data belangrijker dan de prestaties teneinde de trekker in zijn huidige setup onder de knie te krijgen.

Op naar de volgende in het Belgische Silly

Bij de 2.5 ton hadden wij de proeftrek. Het optoeren was formidabel snel maar meteen na de start viel het vermogen weg. Ik dacht misschien de versnelling iets te hoog en achteruit met de kar. De tweede poging kwam al helemaal niet goed . Meteen werd gedacht dat er een turbo aan was maar na demontage op de wedstrijd zelf bleek dit niet het geval te zijn. Na het uitlezen van de datalogger blijkt dat de alkoholdruk weggevallen is. Deze week gaan we onderzoeken wat daarvan de oorzaak is.

Tot zover het voorlopig verslag
Paul