2009/09/16 - EK te Bakel

Op 12 en 13 september werden er in het Nederlandse Bakel de Europese Kampioenschappen gereden.

Hierop zijn de beste traktoren uit gans Europa vertegenwoordigd.

Ook wij waren samen met Code Red en Baby Duck afgevaardigd om de driekleur te verdedigen. Op zondag reed eerst de pro stock klasse en daarna was het aan de 2.5 tonen als laatste reed de 4.5 ton.

We wisten al van andere teams dat de weegbrug zeer kritisch was maar dat er bij ons 80 kg af moest sloeg ons met verbazing.

Vooraan diende de gewichten inclusief gewichtendrager te worden verwijderd.

Ook de 24 volt startbatterij moest eruit.

Nog steeds 10 kg teveel. De trekker van de weegbrug gehaald en dan maar 10 l olie uit de achteras getapt.

Terug de weegbrug op en 2500 kg.

We rijden al een heel jaar met alles erop en eraan en steeds staat de wijzer ongewijzigd op 2500 kg maar de Nederlandse weegbrug moest ons en vele andere teams toch stress bezorgen.

Ik denk dat men deze dingen eens aan elkaar moet koppelen om toch tot een meer redelijk vergelijk te komen.

Zo, eens het weegbrugverhaal afgelopen moest de trekker gestart worden en daarna moest de startbatterij er terug uit wat met zich meebrengt dat we geen data konden verzamelen daar de logger op 24 volt werkt.

Eens voor de sleepwagen ging het optoeren goed maar met het doorschietend toerental van Heestert in gedachten werd waarschijnlijk toch iets te vroeg de koppeling gelost. Er werd mij al snel duidelijk dat de baan zeer veel vermogen vroeg en met een te laag toerental en een redelijke banlans werd een goeie 93 meter behaald.

Omdat het een EK wedstrijd betreft heeft iedereen 2 kansen om zich te kwalificeren dus straks nog eens.

In de 2de poging besloot ik een versnelling lager te rijden en met meer toeren te vertrekken. Met 4900 toeren van start en met 4300 over de baan maar nu kwamen 2 flinke remcorrecties roet in het eten gooien en bij bijna 95 meter was het over.

Er onstond na de run een flinke brand die ik uiteindelijk zelf samen met Hans hebben moeten blussen want de brandweer 'KON ER NIET BIJ'.

Oorzaak van de brand was een olielek op de ingewikkelde leidingwerk. Dit samen met een zeer hete uitlaattemperatuur en een vlammenshow op de uitlaat deed de boel fikken.

Uitslag van ons optreden was een 11 de plaats op 16 deelnemers wat redelijk goed is voor onze nog experimentele motor.

Ik heb de trekker intussen nagekeken, en op het gewone onderhoud en het repareren van het olielek na, is er geen verdere schade te bekennen.

Volgend weekend zakken we af naar het prachtige Luxemburgse Bettborn waar we meestrijden om de Luxemburg Trophee 2.5 ton.

cu there!