Porsche Super 308 N

In november 2013 werd in Brakel een Porsche  Diesel Super 308N van bouwjaar 1959 op de kop getikt.

Wat voor mij speciaal is is dat deze een maaibalk heeft, iets wat niet dikwijls te zien is op een super.

De maaibalk werkt nog , enkel de koppeling om hem in- en uit te schakelen is weg.Deze hebben ze vastgelast.

Ook de frontgewichten met de originel spanstang waren nog aanwezig.

Ook de versnellingsbak is een beetje uitzonderlijk daar het hier een 7/34 bak betreft .Dwz een snelloper op 28 inch wielen.(topsnelheid op GPS is 28 km/u).

De motor van de traktor leek niet echt best , hij rookte als een fabriek en draaide als een oude dorsmolen.

Verder was wel alles erbij en in originele toestand behalve de uitlaat en de achterwielen want deze waren van een Russische pikdorser.

Ook de boorddocumenten waren aanwezig.

De urenteller stond op 12319 uren en de km teller op 29995 km

Eenmaal thuis werd de traktor afgestoomd en technisch nagezien.

De kleppen geregeld , oliedruk gemeten en ook een compressietest gedaan.

Hieruit bleek dat de motor wel nog in goede staat was , maar het roken en beroerd lopen kwam uit de inspuiting.

Bij de zoektocht naar de oorzaak bleek dat het filterhuis leeg was en de filter in de tank was de kop afesneden.

Maw de pompen kregen "vuile" diesel.

Daarop zijn er 2 nieuwe brandstofpompen opgezet en hebben we de motor "goed scherp" afgesteld.

Nieuwe verstuivers en gloeibougies erin en we hadden een heel andere super.

Ook alle olie en filters zijn vernieuwd en alle smeernippels doorgesmeerd. Dit was echt wel nodig.

Ook de uitlaat was niet origineel en deze hebben we naar analogie van onze A 122 (deze heeft wel nog de originele) nagemaakt.

De dichting aan de krukas lekte en ook deze werd vervangen

De spatborden zijn wat opgefrist en bijgeschilderd aan de lasnaden.

Daarna mocht hij buiten aan de waterrem bewijzen wat hij waard was.

Het eerste half uur was het ergste uit zijn jaren.(roken en kuchen)

Nadien was precies alles weer bij de les en trekt de motor als een trein.

Nadien begon de zoektocht naar originele achterwielen.

Mijn maat Fons heeft er mij een paar bezorgd en deze hebben we gestraald , gemetaliseerd en gepoederlakt in Ral 1014

Daarna zijn er een set nieuwe binnen- en buitenbanden opgegaan .

Intussen hebben we de eindvertragers opengedaan en voorzien van nieuwe lagers en dichtingen.

De remtrommels zijn weer pasgemaakt en het rembeleg vernieuwd.

Ook de remstangen zijn losgemaakt zodat alles weer netjes regelbaar is.

De electriciteit heeft een update gehad waaronder nieuwe voor- en achterlichten.

De vooras heeft nieuwe lagers gekregen.

Daarna is de trekker gekeurd als normale trekker .

Door zijn   originaliteit geniet hij toch wel veel aandacht op rondritten en samenkomsten voor oldtimers.

Nu dient hij enkel nog om toertjes mee te maken .

Hij heeft nu een rustige oude dag.