15/09/2013-Verslag EK Zele

Verslag Zele

Het weekend van 14/15 september waren het voor de eerste keer in 35 jaar Europese Kampioenschappen in Zele.

Na een week van regen rezen er toch wat vragen over de haalbaarheid van de wedstrijd.

Een geluk dat Zele in een zandgebied ligt waar het terrein toch wat water kan verdragen.

De organisatie had het terrein voorzien van rijplaten en de baan was afgedekt met plastiek, dus het moest wel kunnen.

Zaterdag morgen zijn we richting Zele gereden en hebben we de stand opgezet.

Daar het de zondag eveneens sponsordag was moest het toch wat groter en opzichtiger zijn .

Er werd voor onze sponsors een catering op poten gezet om "U" tegen te zeggen.

Ook het commentaar van de standbezoekers was zeer lovend.

Dan het wedstrijdverloop.

Zaterdag kregen we nog af en toe een felle bui , maar tussendoor kregen we toch een mooie wedstrijd te zien , met toch verrassende uitslagen in alle klassen.

Dat de baan veel grip gaf en een eigen karakter had stond nu wel vast.

Op zondag was er na de deelnemersvoorstelling de 2.5 ton ofwel Light Modified.

Wij moesten als 8e starten.

Arne zette de sleepwagen op de linkerhelft van de baan.

Meteen na de start ging de toerenteller flink de hoogte in en ook de voorwielen kwamen hoog in de lucht.

De trekker ging een paar keer op de steigerbegrenzers en trok daarna heftig naar links.

Remmen hielp niet echt veel en de witte krijtlijn werd overschreden.Diskwalificatie was het gevolg.

Doordat op een EK elke deelnemer 2 kansen krijgt om in de pull off te komen konden we nog een keer aanhaken.

Nu werd de sleepwagen helemaal tegen de linkerkant geplaatst en dit was achteraf gezien niet echt een strak plan.

De baan had daar bijna geen grip en het werd een moeizame start waarbij er geen snelheid in de sleepwagen kwam de eerste meters.

Terug bij 50m ging de trekker ,zoals de meesten, de linkerkant op.

Nu kon hij wel binnen gehouden worden maar door het veelvuldig remmen was de snelheid er bij 89m uit.

Nieuw en zeer fijn om weten was de snelheid die we met de sleepwagen maakten nl 69 km/uur.

uiteindelijk haalden we een 11de plek. Het had beter gekund maar we mogen toch terugblikken op een mooi seizoen zonder , op een uitzondering na , al te veel brokken.

Ook willen we langs deze weg onze sponsoren en sympatisanten bedanken voor hun steun het afgelopen jaar.

Over 2 weken zal de Petronas Mad Max nog een laatste keer te bewonderen zijn op het Belgisch kampioenschap voor standaard tractoren te Zele.

Daar zal een andere bestuurder achter de pedalen zitten dan ikzelf.

Daarna wordt de trekker verkocht of ontmanteld want een Mad Max stage 5 staat op stapel.

tot later

Paul