Artikelen

10/07/2016- Verslag Silly

Verslag Silly

Na de wedstrijd in Putten zijn we omstreeks middernacht vertrokken richting het Belgische Silly waar we omstreeks 03 uur s' nachts aankwamen.

Op zondag zouden we daar een demo geven met de Mad Max stage 5 en Arne als bestuurder.

Zoals we weten is de baan daar niet formidabel.

Toch rond 15 uur  een eerste keer aan de kar.

Arne toerde rustig op maar het loslaten van de koppeling gebeurde iets te snel. 

Gas dicht en opnieuw.

Nu ging het wel beter en er werd een mooie run weggezet.

Daarna hebben we de trekker gecontroleerd en alles was ok.

Omstreeks 17 uur was het nogmaals aan Arne

De baan was nu zo slecht dat de trekker zelfs na 2 pogingen de wagen niet meekreeg.

Gas dicht en wegwezen was de boodschap .

Gelukkig hebben we geen stukken en intussen staat hij bijna helemaal klaar voor aanstaande vrijdag.

Dan gaan we een demo rijden in Ijzendoorn.

Opnieuw zal Arne chauffeur van dienst zijn.

09/07/2016 - Verslag Putten

Verslag Putten.

Op zaterdag 09 juli stond de Eurocup in Putten op het programma.

Er waren 17 deelnemers van de partij.

Wij moesten als 15de aanhaken dus we hadden nog wel even de tijd om te kijken.

Al van bij het begin bleek dat de kar strak stond afgesteld en dat de baan weinig grip bood.

Bij ons was het niet beter qua grip.

Al van bij de start maakte de motor teveel toeren naar mijn mening en ik pakte het gas even terug. Daardoor was eigenlijk heel de run verknoeid want er kwam totaal geen snelheid en goede balans meer tevoorschijn. Dus bij 79 m het gas maar dicht om erger te voorkomen.

Hiermee eindigden we op een 13de plek. In de totaalstand van de Eurocup gaan we van plaats 6 naar 7.

Later op de avond kregen we nog een verassing.

Ik had 2 weken tevoren iemand in vertouwen een oplossing geboden voor een gecontroleerd vertrek .

Deze heeft dit geprobeerd en dit pakte zeer goed uit.

Dit was voor mij een prettig gevoel , totdat mijn ganse oplossing tot 2 maal toe haarfijn aan de micro werd uitgelegd als eigen ontwerp....

Moraal van het verhaal. Zwijgen en van de domme houden.Dat ze het zelf uitzoeken.

04/06/2016-Verslag Bernay

Vrijdagmiddag vertrokken we naar het Franse Bernay voor de 2de Eurocupwedstrijd van het seizoen.

Na een uurtje of 5.5 zalig rijden met ons hotel op wielen kwamen we aan op het wedstrijdterrein. Meteen vertelde ons iemand van de organisatie dat ze afgelopen dagen 100 liter water gekregen hadden. Het terrein lag er dan ook drassig bij maar toch had de organisatie zijn  best gedaan om alles en iedereen op zijn plaats te krijgen. Er lag ook op het eerste gezicht een prima baan. Zaterdagmiddag hadden we een lekkere barbeque dank zij onze sponsor DELAFRESH .Na onze buiken te hebben rondgegeten , gingen we naar de rijdersvergadering.

Nadien start van een paar klassen met een paar superstock demo's. Omstreeks 18 uur was het de beurt aan de Light Modified.

Wij moesten als 4de aanhaken.

Trekker gestart en voor de kar.

Na het optoeren de koppeling los en............................ Niks.......... Kar geen millimeter vooruit gekregen en een heel hoog toerental op de datalogger. Bij het dichtgooien van het gas sprong een olieleiding kapot.

Trekker met gang van de baan en meteen in het parc fermee het plaatwerk eraf. Met de hulp van verschillende teams( ik noem geen namen om niemand te vergeten )(Maar toch wil nogmaals alle mensen bedanken.) werd op vrij korte tijd de trekker hersteld.

Na 6 plaatsen was het weer aan ons om aan te haken.

Met een mooie balans en een vet toerental werd de full pull lijn  overschreden. Belgie was in de finale!!!!

Kan je je voorstellen. Blijdschap alom.

Tanken , datalogger uitlezen en een tijdje later de Max zijn gareel weer aan.

Opnieuw een goede run met goed toerental en een prachtbalans. Maar...........

Bij 67 meter een knoert van een backfire ("Ontploffing in de inlaatzone") en de trekker stond stil bij 70 meter.

Nog 3 meter uitbollen in de finale??? We zijn zelf benieuwd wat er was gebeurd als de brommer wel bleef blazen.

Op deze vraag krijgen we hopelijk een antwoord over 14 dagen tijdens het prachtige Powerweeken in Made.

Met een goed gevoel zijn we terug naar huis gereden om de trekker na te zien.

Intussen is de trekker nagezien en proberen we de oorzaak van de backfire te achterhalen.

Alles ziet er goed uit op het eerste gezicht dus over 14 dagen present.

Tot dan.

 

 

 

 

19/06/2016 - verslag Made

Op zaterdagmiddag zijn we vertrokken naar Made voor de 3de afspraak in de Eurocup.    Mades Powerweekend.

Na een voorspoedige reis kwamen we aan op het prachtig ingericht terrein.

Na genoten te hebben van een lekkere barbecue van onze sponsor Delafresh zijn we de zaterdagwedstrijd gaan bekijken .

Het was een prachtig evenement waar de regen af en toe spelbreker was , maar die hards als we zijn , bleven we staan tot het plastiek weer van de baan was.

Zondag was onze dag . Dus tijdig bed uit , trekker lossen en klaarmaken voor de wedstrijd.

De light modified moest als eerste klasse rijden en wij moesten als 11de aanhaken.

In het begin was er nogal wat commotie over de sleepwagen en de baan en na een aantal proeftreks begon de baan te beteren van kwaliteit.

Toch waren er een paar machines die moeite hadden met de omstandigheden wat hier en daar tot schade heeft geleid.

Toen was het eindelijk aan de Max.

Rustig optoeren en daarna volgas weg.

De baan had de neiging wat naar rechts te trekken en ook daar had de machine wat last van.

Bij de eerste rempoging brak een verbindingsstang tussen de remas en de rempompen. Dus op halve rem de machine proberen binnen de krijtlijnen te houden.

Toen dit niet echt lukte ben ik een paar keer van het gas gegaan om hem binnen te “kaatsen”.

Dit lukte en de full pull lijn werd ondanks alles met gemak overschreden.

Belgie was in de finale!!!

Uiteindelijk werden 7 machines gekwalificeerd voor de finale.

 

2   V8 machines

1   V 12 

4    Lijn 6 turbomotoren.

 

Mooier kan haast niet.

Wij moesten na Black Power die 102 m op het scorebord zette.

PFF dat leek ver

Daarna de Max aan de ketting. Ketting strak. Flink optoeren en weg met de kar.

Onmiddellijk goede balans , snelheid en toerental.

Tot mijn verbazing kwam de vlag steeds korter tot de motor er abrupt mee ophield.

Deze afstand van 94 m was goed voor een voorlopige 2 de plaats.

Daarna trekker van de baan en vol spanning keken we naar de volgend pulls. Er was niemand in staat om onze afstand te verbeteren.

Euforie alom want het is de eerste maal in onze Eurocup carriere dat we op het podium staan en nog wel met een 2de plaats. Wie had dit durven denken?

Ja , toegegeven , had hij in Bernay niet gebackfired , hadden we daar een andere uitslag gezien maar ja, als……………

Felicitaties alom maar toch blijven we kalm want 1 zwaluw maakt de lente niet , alhoewel , we hebben toch al een zwaluw.

Intussen is de trekker nagezien en alles doet nog wat het moet.

Ook is de oorzaak gevonden van het stilvallen van de motor.

 

Hier een link naar de volledige klasse

Voor wie het snel wil zien is Mad Max op 4.40 minuten kwalificatie en op 12 minuten de finale

 

https://www.youtube.com/watch?v=DkESPkQ0a5E

 

Volgende week hebben we opnieuw afspraak voor een mooie National wedstrijd in Hoeven.

 

Be there.

 

21/05/2016 -Verslag Lidkoping

Verslag van Zweden.

Op woensdagmiddag vertrokken voor een trip naar het Zweedse Lidkoping voor de eerste Eurocup van het jaar.

Normaal hadden we al een wedstrijd kunnen rijden in Oud Vossemeer maar deze was door de regen afgelast.

Dus hadden we de winteraanpassingen niet kunnen testen.

Op donderdagavond moesten we in Fredrickshaven in Denemarken zijn om daar de boot te nemen naar Goteborg. Daarna nog 2 uurtjes rijden en we waren op het terrein.

Voor het eerst was Arne niet mee .

Gelukkig zijn  de trekker en de bus zodanig voorzien dat ik desgevallend alleen op pad kan en dit heeft zich uitstekend bewezen.

De trekker lost zichzelf . Ook het tanken en starten kan alleen. Enkel voor de sleepwagen rijden lukt niet zo goed alleen.

Gelukkig was er Kees van de Kieboom van Woody Woodpecker om mij uit de nood te helpen .

Bij de weegbrug waren het de jongens van Rocket Science die hulp boden.

Toen Jack zijn voorwiel loskwam heb ik hem moeren en rondsels verschaft en zo zie je maar dat we mekaar altijd helpen en dat is ook fijn.

Daarna was het wachten op de start van de klasse. Na wat geharrewar over de sleepwagenafstelling kon het dan gaan gebeuren.

Ik moest als 9 de aan de kar

Er lag een goede zware baan en daar heb ik wat op misrekend.

Ik vertrok wat vroeg om goed te zijn en na een paar meter zakte het toerental teveel.

Ik dacht gebruik te maken van de 30 meter regel en deed het gas voorzichtig dicht. Iets te voorzichtig bleek achteraf.

De trekker bolde uit tot 31.31 meter .

Ik mocht niet meer opnieuw aanhaken en daarmee werden we pas 15de .

Een beetje teleurstellend ,maar er zijn collega’s die ook buiten de prijzen vielen die nog een kapotte trekker meekregen dus mogen we niet klagen.

We willen ook al deze teams succes wensen bij de herstelling van de schade.

Op zaterdagmorgen om 6 uur vertrokken richting boot . Omstreeks half een zijn we naar huis gereden vanuit Fredrickshaven en na 11uur en 15 minuten stonden we terug thuis.

Intussen zijn de bus en de trekker opgekuist .

De trekker staat weer op de bokken en is intussen bijna klaar met onderhoud.

Volgende week gaan we rijden in Oud Vossemeer .